NHRA Route 66 Raceway 5.-6.června 2009

NHRA Route 66 Raceway se nachází na 500 Speedway Blvd., Joliet, ve státě ILLINOIS západně od Chicaga.  Route 66 Raceway je jedna z mnoha závodních drah, která byla v roce 1998 otevřená pro všechny kategorie Dragstrů na čtyřech kolech spadající do severní divize. Přibližně před šesti lety zde také začaly závodit motocykly v kategorii Pro Stock Motorcycle. V těsné blízkosti se nachází další závodní park určený pro NASCAR závody.
Bylo mi ctí prožít dva silně emotivní  dny mezi Dragstry a jejich týmy ve dnech 5. a 6. června 2009.
Turnikety se otvíraly pro veřejnost již od 07:30hod. Náš páteční příjezd  na odstavné parkoviště pro návštěvníky byl okolo 10 hod. Po svém vystoupení z vozu jsem poprvé uslyšel burácející zvuk Dragstrů, kterak vyrážejí ze startovního pole a po pár vteřinách utichají ihned po projetí cílové čáry. V ten okamžik jsem nabyl pocitu, že se nacházím na vojenské letadlové lodi, která je ve válečné pohotovosti. Vibrace země na travnatém parkovišti a od mého bratrance Jima nabízená sluchátka mě okamžitě přesvědčily o realitě, kterou jsem do té doby fyzicky nezažil.
Z našeho místa na tribuně bylo dobře vidět do předstartovního a startovního prostoru, kde každý tým mechaniků připravuje speciály. Poté jsou nastartovány externími startéry, po zahřátí motoru a pneumatik následovalo jejich ruční čištění. Během těchto úkonů je tým  stále v pohotovosti. Můžete například vidět, jak do sání již nastartovaného motoru vstřikují ve spreji směs, která zabraňuje tvoření ledu v sacím systému. Zbývá poslední diagnostika motoru a jedou na start. V momentě, kdy se na stromečku rozsvítila zelená světla, nastal ohlušující řev motorů s obrovskou vlnou vibrace, která jako vlna na moři prověřila konstrukční kvalitu tribun, včetně našich zadních partií. Ve stejném čase naskáče celý tým mechaniků do připravených dodávek a okamžitě vyráží speciální zónou za cílový prostor ke svým pilotům, jenž s vypnutým motorem čekají na odtah do pit-stopů. V pit-stopech je Dragster podroben celkové inspekci technického stavu, nechybí výměny všech dílů, které jsou silně namáhány. Po česku můžeme tvrdit, že dělají víc než generálku. Laboratoř a meteorologické měřiče včetně kontroly teploty a kvality povrchu na závodní dráze, kterou  kontrolují samotní šéfové týmu, jsou další nutností. Po celkové zpětné montáži dochází ke zkušebnímu nastartování motoru, jeho vyladění a kontrole řídících jednotek. To je moment pro diváka,  jinými slovy velké show se štiplavým pachem vycházejícím z výfukových svodů. Autogramiády jsou běžné pouze v pit-stopech a díky sponzorům i povinností pro piloty. Kromě závodění, autogramiády a dalších úkonů mají piloti ještě jednu velmi důležitou práci. Musejí si sami zkontrolovat a složit brzdící padáky na svých Dragstrech. 
Na fotografiích, které jsem pořídil během dvou závodních dnů, můžete vidět nejsilnější kategorii Top Fuel s výkonem 8.000 HP a finální rychlostí okolo 500km/h, následuje Funny Car, Pro Stock, Pro Stock Motorcycle, Top Alcohol Dragster, Top Alcohol Funny Car, Super Stock, Stock, Super Comp, Super Gas a Super Sreet.
V pit-stopu  jsem měl tu čest být nablízku s živými legendami NHRA, které stále aktivně závodí a prohlédnout si technické, reklamní a prodejní zázemí, kde jsem se skoro zapomněl…
Jako první v řadě, který si zaslouží pozornost, je pilot Chris Karamesines, Top Fuel z Chicaga přezdívaný Golden Greek, narozen 11.11. 1928. Již datum narození vzbuzuje obdiv a jeho loňský čas 3,89, kterého dosáhl v Jižní Kalifornii, není třeba více komentovat. 
Jako druhý je pilot v penzi Don Prudhomme, narozen 06.04. 1941 přezdívaný the Snake, majitel týmu Snake Rasing, též patří do galerie živých legend.
Třetí je pilot John Force, Funny Car Castrol - GTX, patří mezi nejvyhledávanější závodní hvězdy pro média a diváky. Na jeho podpis jsem pro velký zájem fanoušků nepočkal. Prý je to velký showman.
Čtvrtý je pilot Cory McClenathan, Top Fuel - Fram, narozen 30.01.1963, který propadl závodům již ve 14 letech.  Jeho současný Dragster jezdí na Nitromethan a disponuje výkonem 8.000 HP.
Pátým oblíbencem je Jason Line Pro Stock - Summit, narozen 24.07.1969. Karoserie Dragsteru Pontiac G6 GXP, motor 500 cui GM DRCE3.
Šestým je Bob Tasca - 3 generace, Funny Car - Motorcraft,  Dragster Ford Shelby. Majitelem týmu je Tasca Racing. Jeho děda byl též závodníkem a také brilantním obchodním zástupce značky Ford. Pod jeho jménem bylo i v dobách ropné krize prodáno velké množství Fordíků. Podle mých informací ještě před prodejem různě upravoval některé modely tak, aby na zadní části vozu, kde  byl znak TASCA, měl  větší význam než pouhé logo prodejce. Bob Tasca 3 má tři děti, z toho syn Bob je již označen číslem 4 jako adept na závody a snad i pro pořádek v generacích…

 

Závěrem bych chtěl velice poděkovat svému bratranci Jimu Panyrkovi ( special thanks to you Jim ), který mě pozval do světa NHRA, kde padají  rychlostní rekordy na 1/4 míle dráze a provedl mně napříč závodní arénou, která se mi navždy vryla do paměti. Též bych chtěl poděkovat závodní rodině Zaskowsky team za ukázku jejich Dragsterů a  pozvání na krocana,  byl vynikající.

Ještě bych se chtěl zmínit o výročí založení NHRA . Letos slaví kulatých  50 let a mají můj obdiv napříč celým spektrem jejich působení. Zároveň je dobré zmínit fakt, že je v Čechách vidět zájem o tento druh sportovního klání, byť prozatím na amatérské úrovni.

Věřím, že záběry, které jsem pořídil ze závodní dráhy  Route 66 Raceway včetně malého komentáře, pro Vás nebudou jen ztrátou času a tajně doufám, že Vás osloví.

 

Jiří Fořt

 

 


   

dovoz veteránů z USA
Jiří Fořt Service Car
Počapská 257, 262 72 Březnice
tel.: 604 419 313